Contemporànies-XX Propostes per a un cànon musical del segle XX (2a part)

1939-1945: Segona Guerra Mundial

Anònim / Pau Casals, El cant dels ocells (1939) [5']

[ Compositor català: El Vendrell, 29.12.1876 / San Juan, Puerto Rico, 22.10.1973]

  • (Cançó d'origen medieval catalana, harmonitzada per Pau Casals)
  • International Cello Academy (ICA), dirigida per Alexander Gebert
  • National Forum of Music in Wroclaw. 2016

Anton Webern, Variacions per a orquestra Op. 30 (1940) [9'40”]

[ Compositor austríac: Viena, 3.12.1883 / Mittersill, Salzburg, 15.9.1945 ]

  • Tyrolean Festival Orchestra, dirigida per Beomseok Yi
  • Tiroler Festspiele Erl 2019
Referències

Olivier Messiaen, Quartet per a la fi del temps (1941) [49'56”]

[ Compositor francès: Avinyó, 10.12.1908 / Île-de-France, 27.4.1992 ]

  • Antje Weithaas, violí; Sol Gabetta, cello; Sabine Meyer, clarinet, i Bertrand Chamayou, piano
  • Filmed at Solsberg Festival 2016

Dmitri Xostakòvitx, Simfonia núm.7, «Leningrad» (1941-1942) [1h18'54”]

[ Compositor rus: Sant Petersburg, 25.9.1906 / Moscou, 9.8.1975 ]

  • Orq. Simfònica i Cor del Teatre Mariinsky, dirigits per Valery Gergiev
  • Sala Pleyel. París, 2014

Anton Webern, Cantata II Op. 31 (1943) [14'40”]

[ Compositor austríac: Viena, 3.12.1883 / Mittersill, Salzburg, 15.9.1945 ]

  • (Sobre un poema d'Hildegard Jone)
  • Cor i Orquestra de la ORTF, dirigits per Pierre Boulez
  • Halina Lukomska, soprano; Barry Mac Daniel, baix
  • París. 9 de desembre de 1966
Referències

Richard Strauss, Metamorphosen (1944) [28']

[ Compositor alemany: Múnic, 11.6.1864 / Garmisch Partenkirchen, 8.9.1949 ]

  • Orq. Filharmònica de Ràdio França, dirigida per Kent Nagano
  • [s.ll.] [s.d.]
Referències

1945-2000: Nou ordre mundia Nacions Unides. . Guerra Freda

Benjamin Britten, Variacions i fuga sobre un tema de Purcell (1945) [20'18”]

[ Compositor britànic: Lowestoff, 22.11.1913 / Aldenburg, 4.12.1976 ]

  • (Guia d'orquestra per a joves)
  • Orq. Clàssica del Conservatori del Liceu, dirigida per Manel Valdivieso
  • Conservatori del Liceu, Barcelona. 2017

John Cage, Sonates i interludis per a piano preparat (1946-1948) [1h09'33”]

[ Compositor nord-americà: Los Angeles, 5.9.1912 / Nova York, 12.8.1992 ]

  • Jesse Myers, piano
  • Capella del Good Shepherd Centre, Seattle. 29 de maig de 2016
Referències

Arnold Schoenberg, Un supervivent de Varsòvia (1947) [7'03"]

[ Compositor austríac: Viena, 13.9.1874 / Los Ángeles, 13.7.1951 ]

  • Franz Mazura, narrador (subtítols en castellà)
  • Orq. Filharmònica i Cor de la ciutat de Birmingham, dirigits tots per Simon Rattle
  • [s.d.]
Referències

Olivier Messiaen, Simfonia Turangalila (1948) [1h18'25”]

[ Compositor francès: Avinyó, 10.12.1908 / Île-de-France, 27.4.1992 ]

  • Orq. Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela (OSSBdV), dirigida per Gustavo Dudamel
  • Yuja Wang, piano
  • Cynthia Millar, ondas Martenot
  • Caracas. 2017
Referències

Richard Strauss, Quatre últims lieder (1948) [24'51”]

[ Compositor alemany: Múnic, 11.6.1864 / Garmisch Partenkirchen, 8.9.1949 ]

  • (Sobre poemes de Herman Hesse i Joseph von Eichendorff)
  • Orq. de la Suisse Romande, dirigida per Wolfgang Sawalisch
  • Jessye Norman, soprano

Igor Stravinsky, Agon, per a dotze ballarins (1953-1957) [23'37”]

[ Compositor rus: Oranienbaum, 5.6.1882 / Nova York, 15.4.1971 ]

  • Orq. del Festival de Los Angeles, dirigida per I. Stravinsky
  • Coreografia, George Balanchine
  • Bolshoi Ballet, 2004
Referències

Pierre Boulez, Le marteau sans maître (1955) [44'22”]

[ Compositor francès: Montbrison, 26.3.1925 / Baden-Baden, 5.1.2016 ]

  • (Sobre tres poemes de René Char)
  • Performance al Festival Boulez Insomnio's.
  • Ulrich Pöhl, director
  • Tivoli Vredenburg, Utrecht. 10 de desembre de 2015.
Referències

Karlheinz Stockhausen, Gesang der Jünglinge (1955-1956) [13'45”]

[ Compositor alemany: Kerpen-Mödrath, 22.8.1928 / Kürten, 5.12.2007 ]

  • Presentació de l'obra, durant la cerimònia de lliurament del Premi Polar de Música que se li concedí l'any 2001.
Referències

Olivier Messiaen, Ocells exòtics, per a piano y orq. de cambra (1955-1956) [17'52"]

[ Compositor francès: Avinyó, 10.12.1908 / Île-de-France, 27.4.1992 ]

  • Ensemble Oktopus, dirigit per Konstantia Gourzi
  • Markus Bellheim, piano
  • Reaktorhalle, Munich. 9 de febrer de 2017

Krzysztof Penderecki, Threnody to the Victims of Hiroshima (1960) [9'15”]

[ Compositor polonès: Debica, 23.11.1933 / Cracòvia, 29.3.2020 ]

  • Orq. Simfònica de la Ràdio Finesa, dirigida per Krzysztof Urbanski
  • Helsinki Museu Centre. 13 de març de 2005

Dmitri Xostakòvitx, Quartet de corda núm. 8 (1960) [21'55”]

[ Compositor rus: Sant Petersburg, 25.9.1906 / Moscou, 9.8.1975 ]

  • Emerson Quartet: E. Drucker, 1r violí; Ph. Setzer, 2n violí; L. Dutton, viola; P. Watson, cello
  • Església Presbiteriana de West Side, Ridgewood, NJ. 16 de desembre de 2018

Bern Alois Zimmermann, Die Soldaten (1960-1964) [1h46'48”]

[ Compositor alemany: Bliesheim, 20.3.1918 / Königsdorf, 10.8.1970 ]

  • (Òpera amb un preludi i quatre actes, sobre un llibret del propi autor)
  • Staatsorchester Stuttgart, dirigida per Bernhard Kontarsky
  • Stuttgart. 1989.
Referències

Preludi i 1r acte [34'18”] :

2n acte [26'57”]:

3r acte [32'01”]:

4t acte [17'52”]:

Iannis Xenakis, Herma (1961) [6'09"]

[ Compositor greco-francès: Bràila, Rumania, 29.5.1922 / París, 4.2.2001 ]

Benjamin Britten, War Requiem (1962) [1h30']

[ Compositor britànic: Lowestoff, 22.11.1913 / Aldenburg, 4.12.1976 ]

  • (Per a celebrar la reconsagració de la bombardejada Catedral de Coventry)
  • Orq. I Cor de la Academia Nacional de Santa Cecilia, dirigits per Antonio Pappano
  • Anna Netrebko, soprano
  • Ian Bostridge, tenor
  • Thomas Hampson, baríton
  • Teatre Kinderchor de Salzburg. Salzburger Festspiele, 2013.

Terry Riley, In C (1964) [58'35"]

[ Compositor nord-americà: Colfax, 24.6.1935 ]

  • Conjunt instrumental de la Juilliard School
  • Nova York, 2022
Referències

György Ligeti, Rèquiem (1965) [30'47”]

[ Compositor hongarès: Târnaveni, 28.5.1923 / Viena, 12.6.2006m]

  • Cor Nacional Húngar, dirigit per Csaba Somos
  • Makeda Monnet, soprano; Victoire Brunel, mezzosoprano
  • Orq. del Conservatori de París i Ensemble Intercontemporain, dirigits per Matthias Pintscher
  • Philharmonie de París. 7 de desembre de 2018
Referències

Igor Stravinsky, Requiem Canticles (1965-1966) [15'66”]

[ Compositor rus: Oranienbaum, 5.6.1882 / Nova York, 15.4.1971 ]

  • Orq. Filarmonia, dirigida per Robert Craft
  • Coral, dirigida per Simon Joly
Referències

Luciano Berio, Sequenza 3, per a veu femenina (1966) [7'09”]

[ Compositor italià: Oneglia, 24.10.1925 / Roma, 27.5.2003 ]

  • (Dedicat a la mezzosoprano Cathy Berberian)
  • Cathy Berberian, veu Registre de la Radiotelevisió Suïssa Italiana
  • Studio ETSI, Lugano. 21 de gener de 1969
Referències

Luigi Nono, Ricorda cosa ti hanno fatto in Auschwitz (1966) [11'13”]

[ Compositor italià: Venècia, 29.1.1924-8.5.1990 ]

  • Per a cinta magnetofònica de quatre pistes, intèrpret Fabrizio Saavi
  • Conservatori Giuseppe Verdi de Como. 14-16 de maig de 2014
Referències

Giacinto Scelsi, Uaxuctum (1966) [22'45”]

[ Compositor italià: La Spezia, 8.1.1905 / Roma, 8.8.1988 ]

  • (Per a orquestra, cor mixte, ones martenot i soprano amplificada)
  • Orq. de la Ràdio-Televisió de Cracòvia, dirigida per Jürg Wyttenbach
Referències